Reise in die Vergangenheit - Cesta do minulosti

14.10.2011 20:33

Mezinárodní projekt zaměřený na společnou historii Čech a Německa s názvem                 „Reise in die Vergangenheit -                                                         Cesta do minulosti“

Ústí nad Labem  7 . 10 .  2011 do 9. 10. 2011

Čeští žáci (ze tříd IX.A a VIII.A, pod vedením Mgr. Michaely Holé a Mgr. Radky Gruzovské ) a němečtí účastníci byli společně ubytováni  v penzionu SKP na Severní  Terase.

První den

Po společné večeři  v penzionu nás čekalo společné seznámení a hry. Němečtí účastníci za pomocí českých trénovali své první fráze v češtině  - a šlo jim to moc dobře

Druhý den

Po společné snídani jsme se odebrali ke škole, kde se žáci navzájem originálně představili. Čeští žáci se nebáli mluvit německy a sklidili se svými interaktivními prezentacemi veliký úspěch!!!

Celý projekt se týká 2. světové války a zaměřuje se na společné historické události a mezilidské vztahy v pohraničí, a proto byl následný seminář věnován zejména těmto tématům.

Světovou válku a s nimi související události nám v prezentaci  velice pěkně představil německý učitel Marcel. Po prezentaci nás čekal k tomuto tématu také zajímavý workshop, kterého jsme se všichni pilně účastnili.

Kolem poledne následovalo rozdělení do dvou skupin. První skupina šla vařit oběd a druhá část skupiny pracovala na druhé části projektu-vyčleňování.

Po výborném obědě ve škole jsme se mohli těšit na společné sportovní odpoledne.  V tělocvičně se odehrál fotbalový zápas a v bazénu se trénovalo vodní pólo.

Vrcholným zakončením sportovního dne byl turnaj v bowlingu, na který jsme se po šesté hodině společně vypravili. Po takto příjemně strávené náročné sobotě jsme si v restauraci  zaslouženě  pochutnali na pizze, které bylo víc než dost. Spokojeni, ale unaveni jsme se vrátili zpět do penzionu a těšili se na další den.

Třetí den

V neděli ráno po společné snídani v penzionu pokračovala druhá část projektu.  Za úkol bylo zhotovení fotografii na úvodní stranu novin z projektu  a  krátký souhrn historických událostí, o kterých jsme slyšeli na úvodním semináři. Potom, co jsme zadané úkoly společně úspěšně zvládli, zbyla nám troška času na závěrečný fotbalový a volejbalový zápas.

Víkendové setkání jsme zakončili u chutného oběda v penzionu a kolem čtvrté odpolední jsme se rozešli do svých domovů.

Terezín  4. 11. - 6. 11. 2011

Naše již druhé setkání proběhlo v Terezíně. Po příjezdu a ubytování v hotelu Parkhotel Terezín se všichni společně navečeřeli. Poté nás čekala zábava ve společenské místnosti. Někteří  se museli ještě představit (stejně jako my ostatní při prvním setkání). Marzel a Betti si pro nás připravili zábavnou scénku v češtině…Myslím, že nás všechny dobře pobavili. Také jsme popřáli naší paní učitelce k narozeninám a dali jí speciální narozeninový matematický úkol.

Druhý den v sobotu jsme ráno všichni společně posnídali. Čekal nás velmi náročný den, šli jsme na prohlídku terezínských pevností. Myslím, že každý si vytvořil vlastní obraz, jak hrozné to v té době muselo být. Po obědě už nás čekalo něco trošku zábavnějšího. Dva rakouští historikové si pro nás připravili workshop. Rozdělili jsme se do skupin, které byly česko-německé. Každá  skupina poté dostala mapu s významnými památkami v Terezíně.  Každý tým se pak vydal k místu, které bylo na mapě určené. Na daném místě jsme museli zjistit co nejvíce informací a právě o tomto místě si pak připravit česko-německé vyprávění. Později jsme se opět všichni sešli a vydali jsme se projít všechna tato místa, kde jsme své poznatky přednesli ostatním. V tento den nás poctil návštěvou i náš pan ředitel Mgr. Michal Ševcovic, což nás moc potěšilo. Bylo moc pěkné, že se aktivně účastnil i na našem workshopu.  Po společné večeři jsme celý den jen krátce shrnuli a celkem unaveni odešli „ na kutě“.

V neděli po snídani jsme v místním parku natáčeli videozáznam, ve kterém zazněly naše názory na druhé setkání v Terezíně, a naposledy jsme se šli projít na historické náměstí. Po obědě jsme se již všichni sbalili a vydali se na cestu zpět domů.

Anička a Káťa IX. A

Chemnitz 2. 12. - 4. 12. 2011

Třetí a zároveň poslední setkání proběhlo v Chemnitz. Po příjezdu do ubytovny jsme grilovali. Z našeho prvního společného večera německá televize MDR natočila krátkou reportáž. Poté jsme se odebrali do pokojů a později večer  proběhlo oficiální zahájení  posledního víkendového setkání.

.Druhý den, tj. v sobotu, jsme se nasnídali a šli jsme na zastávku, odkud jsme tramvají  jeli na lezeckou stěnu. Byla to velká zábava, někteří z nás byli sami překvapeni, jak je lezení hezké a dobrodružné. Během dvou hodin strávených na horolezecké boulder stěně jsme si každý ověřili, že horolezci musí mít dost sil. Nám jich výrazně ubylo. Později jsme se proto se vydali na vánoční trhy do centra, kde jsme měli 3 hodiny rozchod. Ulice plné krásných vánočních stánků a středověký trh nám připomněly atmosféru blížících se Vánoc. Někteří z nás nakupovali dárečky, jiní si pochutnali na typických německých klobáskách. Když nastal večer, čekala nás cesta zpět na ubytovnu, kde jsme si pochutnali na dobré večeři. Po večeři jsme hráli bingo o zajímavé ceny. Někteří z nás vyhráli i více cen.

V neděli po snídani jsme jeli do B –Planu (dům pro aktivní mládež), kde jsme dokončovali naše projektové noviny a společně projekt shrnuli.  Následně jsme mlsali vánoční štolu a pak projekt slavnostně ukončili.

Projekt se mi velmi líbil, užili jsme si všechna setkání,  seznámili jsme se s novými lidmi a dozvěděli jsme se spoustu zajímavých věcí.

Michal, Ondra a Kuba IX. A

Fotogalerie ke shlédnutí zde                  Informace o projektu